خانهاطلاعات بیماری های قلبیآزمایشات و اقدامات تشخیصی قلباسکن هسته‌ای قلب - MPI

اسکن هسته‌ای قلب - MPI

اسکن هسته‌ای قلب چیست؟

اسکن هسته‌ای قلب روشی است که بوسیله آن پزشکان سلامت قلب شما را بررسی می‌کنند. اسکن هسته‌ای قلب یک تست تصویربرداری است که می‌تواند موارد زیر را نشان دهد:
● چقدر خون به عضله قلب شما جریان می‌یابد
● چقدر قلب شما خون را به بقیه بدن شما پمپ می‌کند
معمولاً افراد تستی به نام "تست استرس" به همراه اسکن هسته‌ای قلب انجام می‌دهند. یک تست استرس میزان عملکرد قلب را در هنگام پمپاژ بسیار سریع اندازه‌گیری می‌کند. وقتی قلب سریع پمپ می‌کند، به خون بیشتری نیاز دارد. یک تست استرس نشان می‌دهد که آیا قلب در حالت فعالیت بیشتر خون کافی دریافت می‌کند یا خیر. هنگامی که یک تست استرس با اسکن هسته‌ای قلب انجام می‌شود، به آن "تست استرس هسته‌ای" می‌گویند.

علت درخواست اسکن هسته‌ای قلب توسط پزشک چیست؟

پزشک شما ممکن است اسکن هسته‌ای قلب یا تست استرس هسته‌ای را در موارد زیر درخواست دهد:
● بررسی کند که آیا ماهیچه قلب شما به اندازه کافی خون دریافت می‌کند یا خیر
● به دنبال برخی بیماریهای قلبی باشد یا یک بیماری قلبی تشخیص داده شده را بررسی کند
● پس از حمله قلبی یا جراحی قلب، میزان آسبب پذیری قلب را بررسی کند
● بررسی کند که قلب شما با چه توانی، خون را به بدن شما پمپ می‌کند

چگونه می‌توانم برای اسکن هسته‌ای قلب آماده شوم؟

قبل از انجام اسکن هسته‌ای قلب، پزشک در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید سوال می‌کند. او ممکن است از شما بخواهد که برخی از داروهای خود را قبل از تست متوقف کنید یا تغییر دهید. او به شما می‌گوید قبل از انجام آزمایش چه زمانی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که 24 ساعت قبل از تست چیزی که حاوی کافئین باشد (چای و قهوه) نخورید.

در هنگام اسکن هسته‌ای قلب چه مراحلی طی می‌شود؟

ابتدا، پزشک، پرستار یا تکنسین "الکتروکاردیوگرافی" (نوار قلب یا ECG) برای شما انجام می‌دهد . نوار قلب با اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب، ضربان و ریتم قلب شما را ثبت می‌کند.
سپس، پزشک، پرستار یا تکنسین از شما می‌خواهد روی میز دراز بکشید. او از شما رگ یا IV می‌گیرد (یک آنژیوکت به شما وصل می‌کند) و یک ماده رادیواکتیو، به نام "ردیاب"، از طریق IV تزریق می‌کند. ردیاب از طریق خون به قلب شما می رسد. یک دوربین خارج از بدن شما سیگنال‌های ارسالی از ردیاب را ثبت می‌کند. دوربین از شما عکس می‌گیرد و تصاویری ایجاد می‌کند که جریان خون را در قلب شما نشان می‌دهد.
در صورت انجام تست استرس هسته‌ای، معمولاً یک مجموعه عکس هنگام استراحت انجام می‌شود، و یک مجموعه هنگامی که فعالیت قلب افزایش یافته، انجام می‌شود. برخی از افراد ممکن است فقط یک بار، هنگامی که فعالیت قلب افزایش یافته ، تصاویر را انجام دهند. برای "استرس" قلب و افزایش ضربان وفعالیت قلب، پزشک یکی از موارد زیر را انجام می‌دهد:
● تردمیل
● دوچرخه ثابت
● دارو برای افزایش سرعت ضربان قلب - افرادی که نمی‌توانند ورزش کنند می‌توانند در عوض دارو دریافت کنند.
پس از تست استرس، پزشک مجموعه دیگری از عکس‌ها را می‌گیرد. به این ترتیب، او می‌تواند نتایج دو مرحله مختلف را مقایسه کند.

اسکن هسته‌ای قلب - MPI
معایب اسکن هسته‌ای قلب چیست؟

اسکن هسته‌ای قلب شامل مقدار کمی اشعه است. تابش بیش از حد اشعه می‌تواند مشکلات جدی سلامتی مانند سرطان ایجاد کند. میزان تابش در یک اسکن هسته‌ای قلب به تنهایی هیچ مشکلی را در طولانی مدت برای اکثر افراد ایجاد نخواهد کرد. اما پزشک شما باید در مورد عوارض جانبی احتمالی طولانی مدت اشعه با شما صحبت کند.
از دیگر معایب اسکن هسته‌ای قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
● درد یا قرمزی در جایی که IV در دست قرار داشته
● عوارض جانبی ناشی از تست استرس - هنگامی که افراد ورزش می‌کنند و قلب آنها بسیار سریع پمپاژ می‌کند، می‌توانند علائمی مانند درد قفسه سینه، مشکل تنفس، ضربان قلب غیرطبیعی یا احساس سرگیجه یا ضعف را تجربه کنند.

اگر باردار باشیم چه کار باید کنیم ؟

اگر باردار هستید، قبل از شروع تست به پزشک خود اطلاع دهید. او ممکن است آزمایش متفاوتی را پیشنهاد کند یا اسکن هسته‌ای قلب را به بعد از تولد نوزاد شما موکول کند.