خانهاطلاعات بیماری های قلبینارسایی قلبنارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده - HFPEF

نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده - HFPEF

نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده - HFPEF
نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده چیست؟

- این بیماری نوعی نارسایی قلبی است. نارسایی قلبی وضعیتی است که در آن قلب نمی‌تواند به خوبی خون را پمپاژ کند یا به خوبی پر از خون نمی‌شود. این امر باعث می‌شود که قلب در عملکردش یعنی حرکت دادن خون به سرتاسر بدن عقب بماند. این مساله می‌تواند منجر به علائمی مانند تورم، مشکلات تنفسی و احساس خستگی شود.
دو نوع اصلی نارسایی قلبی وجود دارد:
● در نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده، قلب بیش از حد سفت است. وقتی که قلب منقبض می‌شود تا خون را پمپاژ کند، به اندازه کافی شل نمی‌شود تا مجددا از خون پر شود. به این نوع نارسایی قلبی، «نارسایی قلبی دیاستولیک» نیز گفته می‌شود.
● در نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی، قلب بیش از حد ضعیف است و نمی‌تواند خون را با قدرت پمپاژکند. این نوع نارسایی، «نارسایی سیستولیک قلب» نیز نامیده می‌شود.
"کسر جهشی" (یا "EF") مقدار خونی است که قلب با هر ضربان قلب به بیرون پمپاژ می‌کند. افراد مبتلا به "نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده" یک EF طبیعی (یا تقریباً طبیعی) دارند اما افراد مبتلا به نوع دیگر نارسایی قلبی، "نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی"، EF کمتر از حد طبیعی دارند.

علائم نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده چیست؟

علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
● مشکل تنفسی – در ابتدا، تنگی نفس تنها با فعالیت ایجاد می‌شوند. با گذشت زمان، در هنگام استراحت یا دراز کشیدن نیز فرد مبتلا دچار مشکل تنفسی می‌شود.
● ورم در پاها، مچ پا، ساق پا یا شکم
● احساس خستگی

آیا اقدام تشخیصی برای نارسایی قلبی وجود دارد؟

بله. اگر پزشک شک کند که فرد ممکن است هر نوع نارسایی قلبی داشته باشد، در مورد علائم سوال می‌پرسد، معاینه می‌کند و برخی از تست‌های زیر را تجویز می‌کند:
● آزمایش خون
● گرافی قفسه سینه – گرافی می‌تواند وجود مایع در ریه‌ها را نشان دهد. همچنین شکل کلی قلب و عروق خونی بزرگ در قفسه سینه را نشان می‌دهد.
● الکتروکاردیوگرافی (که "ECG" نیز نامیده می‌شود) - این تست فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند.
● اکوکاردیوگرافی (که "اکو" نیز نامیده می‌شود) - این روش از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از قلب هنگام فعالیت استفاده می‌کند.
● تست استرس – در طول این تست، پزشک نوار قلب فرد را در حالی که روی تردمیل یا دوچرخه ورزش می‌کند، یا دارو دریافت می‌کند تا فعالیت قلب افزایش یابد، ثبت می‌کند.
● کاتتریزاسیون قلبی (همچنین "آنژیوگرافی قلبی" نیز نامیده می‌شود) - در طول این تست، پزشک یک لوله نازک به نام کاتتر را در یک رگ خونی در پا یا بازو قرار می‌دهد. سپس او کاتتر را به سمت قلب حرکت می‌دهد. هنگامی که کاتتر در قلب یا عروق خونی قرار دارد، او اندازه گیری‎‌های لازم را انجام می‌دهد. همچنین پزشک ممکن است یک ماده حاجب یا رنگی (کنتراست) را که اشعه ایکس از آن عبور نمی‌کند، در کاتتر تزریق نموده تا تصاویری از شریان‌های قلب ایجاد شده و انسداد یا تنگی آنها مشخص شود. این قسمت از تست، "آنژیوگرافی عروق کرونر" نامیده می‌شود.

نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده چگونه درمان می‌شود؟

درمان معمولاً شامل موارد زیر است:
● مصرف داروها – پزشکان از انواع مختلفی از داروها برای درمان نارسایی قلبی استفاده می‌کنند. داروهای مناسب برای فرد مبتلا به علائم و سایر شرایط پزشکی‌شان بستگی دارد. برخی از داروها علائم فرد مانند تورم یا مشکل تنفسی را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند که فرد احساس بهتری داشته باشد و توانایی بیشتری برای انجام کارهای روزمره داشته باشد.
اگر فرد مبتلا فشار خون بالا دارد، پزشک داروهایی برای کنترل آن تجویز می‌نماید. اگر نوعی مشکل ریتم قلب به نام "فیبریلاسیون دهلیزی" وجود دارد، ممکن است پزشک دارویی برای کنترل ضربان قلب تجویز کند. اگر در ریه‌های فرد مبتلا مایع تجمع یافته یا پاها متورم شده باشند، ممکن است پزشک دارویی به نام «مدرر» (قرص آب) را برای کمک به این علائم تجویز نماید.
مهم است که فرد، داروهای خود را هر روز مصرف کند، حتی اگر احساس بهبودی دارد. اگر فرد نمی‌تواند داروهای خود را بخرد یا اگر دچار عوارض جانبی شده است، باید به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهد. اغلب راه‌هایی برای کمک به حل این مسائل وجود دارد.
● درمان بیماری عروق کرونر قلب (در صورت داشتن آن) – در بیماری عروق کرونر قلب، شریان‌هایی که خون را به قلب می‌آورند، تنگ یا مسدود می‌شوند. درمان این مشکل می‌تواند شامل داروها یا روشی برای رفع گرفتگی عروق یا جراحی باشد.

برای محافظت از قلبم چه کار دیگری می‌توانم انجام دهم؟

- برای کمک به احساس بهتر و کاهش احتمال نیاز به بستری در بیمارستان، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:
● اگر سرگیجه یا ضعف دارید، یا اگر وزنتان به طور ناگهانی کاهش یا افزایش پیدا کرد، با پزشک خود تماس بگیرید. هر روز صبح بعد از ادرار کردن و قبل از خوردن صبحانه خود را وزن کنید. سعی کنید هر بار تقریباً همان مقدار لباس پوشیده باشید.
● دستورالعملی را که پزشک به شما می‌دهد، انجام دهید. این دستورالعمل، فهرستی از توصیه‌هایی است که به شما می گوید در صورت تغییر علائم چه کاری باید انجام دهید. برای استفاده از یک دستورالعمل، علائم خود را رصد کنید و هر روز خود را وزن کنید. اگر احساس خوبی ندارید یا به طور ناگهانی وزن کم یا اضافه کردید، به دستورالعمل خود نگاه کنید تا ببینید چه کاری باید انجام دهید.
● اگر درد قفسه سینه یا سایر علائم حمله قلبی دارید، با اورژانس تماس بگیرید.
● اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید.
● سیگار کشیدن را ترک کنید.
● مصرف الکل را کاهش دهید.

این مطلب برایتان مفید بود؟

نفر این مطلب را 2 پسندیده اند

مقالات مرتبط

سکته یا حمله قلبی

سکته یا حمله قلبی

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی با کاهش کسر تخلیه (EF)

نارسایی قلبی با کاهش کسر تخلیه (EF)