خانهاطلاعات بیماری های قلبیافت فشار و سنکوپافت فشار خون وضعیتی یا هیپوتانسیون ارتوستاتیک

افت فشار خون وضعیتی یا هیپوتانسیون ارتوستاتیک

افت فشار خون وضعیتی یا هیپوتانسیون ارتوستاتیک
افت فشار خون وضعیتی یا هیپوتانسیون ارتوستاتیک یا چیست؟

افت فشار خون ارتوستاتیک نوعی افت فشار خون است که هنگام ایستادن افراد رخ می‌دهد. این افت فشار خون می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه یا سبکی سر شود. حتی می‌تواند باعث بیهوشی شود.

علائم افت فشار خون ارتوستاتیک چیست؟

علائم زمانی رخ می‌دهد که بعد از نشستن یا دراز کشیدن به یکباره می‌ایستید. این علائم می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
● احساس سبکی سر یا سرگیجه
● تاری دید
● ضعف
● غش کردن (سنکوپ) زمانی است که هیپوتانسیون ارتوستاتیک یا "افت فشار خون وضعیتی" سبب افت هوشیاری به صورت ناکهانی و موقت وبدون عارضه شود.

چه چیزی می‌تواند باعث افت فشار خون شود؟

دلایل زیادی برای افت فشار خون وجود دارد شامل:
● زمانی که مایعات کافی در شریان‌های شما وجود ندارد - این مشکل می‌تواند با از دست دادن خون یا "کم آبی" بدن رخ دهد، یعنی مایعات کافی در رگ‌ها وجود ندارد. مثل این موارد:
• مایعات کافی مصرف نمی‌کنید
• اسهال یا استفراغ شدید دارید
• زیاد عرق می‌کنید (به عنوان مثال، هنگام ورزش)
● قلب شما خون کافی را پمپ نمی‌کند
● اعصاب و هورمون های بدن شما که رگ‌های خونی را کنترل می‌کنند به درستی کار نمی‌کنند
● شما داروهای خاصی مصرف می‌کنید
در برخی از افراد، افت فشار خون با مشکل دیگری مانند دیابت یا بیماری پارکینسون در ارتباط است. اما افرادی که سالم هستند نیز می‌توانند دچار افت فشار خون شوند. افراد مسن بیشتر از افراد جوان به این بیماری مبتلا هستند.

در صورتی چنین مشکلی آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

بله. اگر اغلب احساس سرگیجه دارید یا دچار حالت غش می‌شوید، به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت بیهوشی، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا اقدام تشخیصی برای افت فشار خون ارتوستاتیک وجود دارد؟

بله. چند روش وجود دارد که می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا دریابد آیا فشار خون ارتوستاتیک باعث ایجاد علائم شما شده است. ساده ترین روش این است که فشار خون و نبض خود را در حالت نشسته یا دراز کشیده و دوباره بعد از ایستادن دوباره اندازه گیری کنید. سایر روش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
- آزمایش خون برای بررسی اینکه آیا شما به یک بیماری به نام "کم‌خونی" مبتلا هستید، یعنی زمانی که بدن تعداد گلبول های قرمز بسیار کمی دارد.
- آزمایش خون برای بررسی اینکه آیا خون شما تعادل شیمیایی مناسبی دارد و آیا سطح مایعات شما در محدوده مناسب است
- آزمایش‌هایی برای اطمینان از پمپاژ صحیح قلب شما

افت فشار خون ارتوستاتیک چگونه درمان می‌شود؟

اولین کاری که پزشک شما برای "درمان" افت فشار خون ارتوستاتیک شما انجام می‌دهد این است که بفهمد آیا این دارو ناشی از داروهای مصرفی شما است. در این صورت، او ممکن است داروی شما را به داروی دیگری تغییر دهد یا دوز دارو را کاهش دهد. داروهایی که می‌توانند باعث افت فشار خون شوند عبارتند از:
● داروهای فشار خون بالا
● داروهای درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی (به نام "آنژین")
● داروهای افسردگی
همچنین داروهایی برای درمان مستقیم فشار خون ارتوستاتیک وجود دارد. در صورت لزوم، پزشک شما می‌تواند یک مورد از این داروها را تجویز کند.

آیا خودم هم می‌توانم کاری انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشم؟

بله. برای کاهش مشکلات ناشی از افت فشار خون ارتوستاتیک می‌توانید چند کار را انجام دهید که در زیر فهرست شده‌اند. البته باید این موارد را فقط پس از صحبت با پزشک خود امتحان کنید.
● به آرامی بایستید و به بدن خود زمان دهید تا خود را با آن وفق دهد. این امر به ویژه هنگامی که صبح از رختخواب بیرون می‌آیید اهمیت دارد. با نشستن و یک لحظه انتظار شروع کنید. سپس پاهای خود را به طرف تخت بچرخانید و کمی‌دیگر صبر کنید. هنگام ایستادن، مطمئن شوید که در صورت سرگیجه چیزی برای تکیه کردن دارید یا می‌توانید به سرعت بنشینید یا دارز بکشید.
● از دویدن، پیاده‌روی یا انجام هر کاری که انرژی زیادی را در هوای گرم می‌گیرد خودداری کنید. این موارد می‌توانند فشار خون ارتوستاتیک را بدتر کنند.
● مطمئن شوید که مایعات کافی به ویژه در هوای گرم مصرف می‌کنید.
● جوراب ساق بلند "فشرده" بپوشید. آنهایی که تا کمرتان می آیند بسیار مفید هستند، اما پوشیدن آنها سخت است.
● از نوشیدن الکل زیاد خودداری کنید


این مطلب برایتان مفید بود؟

نفر این مطلب را 4 پسندیده اند